Умовою успішної виховної діяльності з учнями є співробітництво класного
керівника з батьками, адже родина впливала і продовжує значно впливати на
процес розвитку особистості дитини
Ключові слова: виховна
робота, пріоритетні напрями, класний керівник, аналіз виховного процесу, цілі
та задачі виховання, класний колектив.
Структура публікації:
- Робота з
батьками.
- Вивчення
стану й ефективності виховного процесу у класі.
- Можливі
додатки до планування виховної роботи у класі.
«Робота з батьками» - це п'ятий розділ плану виховної
роботи класного керівника.
Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важлива й
відповідальна задача вчителя. Рішення даної задачі представляється можливим, якщо
у плані роботи знайдуть відображення такі напрями діяльності класного керівника
з батьками:
- вивчення
родин учнів;
- педагогічна
освіта батьків;
- забезпечення
участі батьків у підготовці та проведенні колективних справ у класі;
- педагогічне
управління діяльністю батьківської ради класу;
- індивідуальна
робота з батьками;
- інформування
батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів.
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності
форм і способів діяльності. Їх вибір обумовлений цілями й задачами виховної
роботи, особистісними та професійними особливостями класного наставника,
традиціями школи та класу, своєрідністю складу учнів та їхніх батьків,
тенденціями розвитку виховних відносин у класному колективі, принципами взаємодії
вчителя й батьків.
Порада вченого. Професор Н. Щуркова радить класному
керівнику будувати взаємодію з батьками на основі таких основних
ідей-принципів, як:
- звертання
до почуття батьківської любові та її повага;
- уміння
розглянути в кожному учні позитивні сторони, що дозволяють давати
характеристику дітям з висування випереджальної позитивної оцінки;
- висока
повага особистості батька й матері, їх батьківської турботи, їх трудової
та громадської діяльності.
Які форми та методи роботи з батьками може використовувати вчитель?
Постараємось відповісти на це запитання з огляду на раніше виділені нами
напрями роботи класного керівника з батьками учнів.
Вивчення родин учнів дозволяє класному керівнику краще
довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин,
ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини. Цей напрям
діяльності класного керівника відбивається у плані такими формами роботи, як
відвідування родин учнів, анкетування, твори про родину, конкурс творчих робіт
учнів «Моя родина», тестування, педагогічні майстерні, ділові ігри з батьками,
формування банку даних про родину та сімейне виховання.
Педагогічна освіта батьків планується відповідно до вікових
особливостей дітей, цілей і задач навчально-виховного процесу, конкретних проблем,
що виникають у ході спільної діяльності вчителя й батьків. Класний керівник
включає у план лекції з педагогіки, психології, права, етики, фізіології та
гігієни; батьківські збори; тематичні консультації; педагогічні практикуми з
розгляду й аналізу різних ситуацій виховання дитини в родині та школі; огляд
популярної педагогічної літератури для батьків; обмін досвідом виховання дітей
у родині; вечір запитань і відповідей; день відкритих дверей та інші форми.
Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснюється
класним керівником за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як спільне
планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи; свята, вечори,
концерти, КВК; відвідування театрів, виставок, бібліотек; прогулянки, походи,
поїздки та подорожі; виставки творчих робіт, дні здоров'я; допомога в ремонтних
роботах й естетичному оформленні класної кімнати; участь в обладнанні кабінету
й виготовленні наочного приладдя; організація міні-гуртків і клубів.
Педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу
відбивається в таких пунктах плану виховної роботи: вибори батьківської ради,
допомога у плануванні й організації її діяльності, робота із соціально
неблагополучними родинами, установлення зв'язків із шефами, оточуючим соціумом,
громадськістю.
Індивідуальна робота з батьками дозволяє встановити
безпосередній контакт із кожним членом родини учня, домогтись більшого
взаєморозуміння в пошуку шляхів розвивального впливу на особистість дитини.
Тому класний керівник включає у план роботи відвідування родин учнів,
індивідуальні бесіди з батьками, спільне визначення перспектив і засобів
розвитку учня, педагогічні консультації, індивідуальні доручення.
Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й
розвитку учнів здійснюється класним керівником за допомогою тематичних
і підсумкових батьківських зборів, індивідуальних консультацій, перевірки
щоденників учнів, складання карт розвитку дітей і таблиць результатів навчальної
діяльності, ведення щоденників спостереження за процесом розвитку дитини чи
зошитів досягнень учнів, написання батькам листів-характеристик,
записок-повідомлень, вітальних листівок і листів подяки.
Розділ плану «Робота з батьками» учитель може оформити так, як це зробила К.
Задо - класний керівник 5-го класу.
Строк проведення
|
Найменування справ
|
Вересень
|
1. Батьківські збори «Давайте познайомимось».
2. Анкетування батьків.
3. Вибори батьківської ради та планування її діяльності.
4. Формування картотеки родин учнів
|
Жовтень
|
1. Відвідування родин учнів.
2. Збори батьків та учнів із планування спільної діяльності «Наші загальні
справи».
3. День відкритих дверей. Екскурсія по навчальних кабінетах школи
«Знайомимося з нашими вчителями».
4. Педагогічна консультація для батьків «Як допомогти дитині добре
вчитись»
|
Листопад
|
1. Аналіз навчальної роботи за I чверть. Лист батькам про досягнення дітей
у різних видах діяльності.
2. Лекція психолога «Пізнавальні процеси особистості й умови її розвитку».
3. Відвідування родин учнів.
4. Індивідуальні педагогічні доручення окремим батькам
з підготовки до обміну досвідом на батьківських зборах на тему
«Пізнавальні ігри в родині»
|
Грудень
|
1. Батьківські збори «Розвиток пізнавальних інтересів дітей у родині».
2. Виставка для батьків та учнів «Ми - люди творчі».
3. Колективна творча справа «Готуємось до Нового року»
|
Січень
|
1. Відвідування родин учнів.
2. Творчий звіт учнів перед батьками за підсумками II чверті.
3. Лижна прогулянка за місто разом з батьками
|
Лютий
|
1. Тематична консультація для батьків хлопчиків «У родині росте син».
2. КВК дітей і батьків
|
Березень
|
1. Свято мам і бабусь.
2. Тематична консультація для батьків «У родині росте дочка».
3. Спільне формування програми гуртка для дівчинок «Дівиці-майстрині»
(ведуть мами).
4. Відвідування родин учнів
|
Квітень
|
1. Створення екрана успішності учнів.
2. Виставка кращих робіт учнів, зошитів, щоденників.
3. Лекція «Традиції сімейного читання».
4. Огляд літератури для батьків «Домашня бібліотека»
|
Травень
|
1. Анкета для батьків «Плани на літо».
2. Збори батьків та учнів «Підсумки року».
3. Підготовка листів подяки.
4. Концерт для батьків
|
Червень
|
1. Одноденний похід учнів і батьків
«Визначні пам'ятки рідного краю».
2. Благоустрій класної кімнати
|
Шостим компонентом плану роботи класного керівника може стати розділ «Вивчення
стану й ефективності виховного процесу у класі». Необхідність
включення цього розділу у план роботи класного наставника обумовлюється тим, що
за відсутності достовірної, підданої ретельному аналізу інформації про розвиток
особистості учнів, формування колективу класу, стан і результати виховного
процесу ставиться під сумнів педагогічна доцільність усієї досить складної та
трудомісткої діяльності вчителя та його колег.
Як об'єкти дослідження стану й ефективності виховного процесу у класі можуть
бути вибрані:
а) розвиток особистості учнів;
б) формування класного колективу;
в) наявність в учнів та їхніх батьків почуття задоволеності життєдіяльністю
у класі.
При вивченні процесу й результатів розвитку особистості учнів класному
керівнику варто скористатись діагностичними розробками вчених. Наприклад,
хорошою підказкою педагогу є розроблена професором Н. Масловою діагностична
схема «Загальний рівень розвитку особистості школяра».
Порада вченого. Доктор педагогічних наук Н. Маслова
пропонує вивчати процес і результати розвитку особистості дитини за такою
схемою.
1. Збір загальних відомостей про школяра: стать, вік, стан здоров'я й
фізичного розвитку, умови життя в родині (склад родини, наявність інших дітей,
матеріально-побутове становище, освітній, трудовий, моральний статус батьків,
ставлення старших до дитини, застосування заохочень, покарань).
2. Знайомство з режимом дня школяра, використанням вільного часу, участю в
домашній праці.
3. Виявлення основних характерологічних особливостей школяра (переважний
настрій, прояви самостійності, свободи, працьовитості, допитливості,
товариськості й ін.).
4. Виявлення основних реакцій школяра на різний тон і характер звертання до
нього: задушевність, прохання, суворість, пред'явлення вимог (шляхом
спостереження).
5. Визначення здатності школяра управляти своїми почуттями, бажаннями,
потребами шляхом спостереження в конфліктних ситуаціях і ситуаціях вільного
вибору.
6. Вплив самооцінки школяра, ступінь задоволеності собою, своєю поведінкою й
успіхами, його вміння аналізувати свої вчинки та бачити себе з боку й у
майбутньому.
7. Виявлення загального світогляду школяра, кола читання й інтересів,
схильностей, ставлення до музики, телепередач, кіно, театру,
суспільно-політичних подій. Культура мови.
8. Виявлення ставлення до навчальної праці (активність, наполегливість,
старанність, самостійність, організованість у навчанні, інтерес до окремих
навчальних предметів, відповідальність у виконанні домашніх завдань, мотиви
навчання, ставлення до навчальних успіхів і невдач своїх товаришів).
9. Виявлення ставлення школяра до фізичної праці (звички й уміння
обслуговувати себе, інтерес до виконання трудових доручень, прояв
добровільності, ініціативи, самостійності, точності та швидкості у виконанні
трудових справ, уміння працювати індивідуально й у колективі).
10. Визначення найбільш виражених спеціальних здібностей школяра (за
результатами діяльності та провідних занять, особливо у вільний час).
11. Особливості спілкування школяра (стосунки з близькими, старшими,
молодшими, однолітками, педагогами, незнайомими. За що цінує дорослих,
товаришів, друзів? Чи здатний до дружби, співчуття іншим людям? Конфліктність у
спілкуванні, ступінь авторитарності, становище в колективі, основні симпатії й
антипатії школяра у спілкуванні).
12. Прояв моральних якостей у вчинках і поведінці школяра (чесність і
справедливість, критичність і самокритичність, почуття власного достоїнства,
відповідальність і дисциплінованість у справах і вчинках тощо).
13. Виявлення загальної спрямованості й рівня домагань особистості
(особиста, суспільна, ділова спрямованість у діяльності й відносинах школяра;
провідні мрії й ідеали та їх відображення в діяльності; адекватність, завищення
чи заниження домагань особистості в діяльності та спілкуванні).
14. Виявлення особливостей темпераменту (прояв у діяльності та спілкуванні
емоцій, частоти та швидкості їх зміни, швидкість і переключення уваги, темп
діяльності, екстравертність чи інтровертність, слабкість, сила,
урівноваженість, рухливість, інертність вищої нервової діяльності, ригідність
чи пластичність).
При дослідженні процесів, що відбуваються у класному колективі, класному
керівнику необхідно звернути увагу на такі важливі сторони життя колективу, як:
- сформованість
соціально вартісної спільної діяльності;
- наявність
пріоритетного (домінуючого) виду діяльності;
- активність
і самореалізація учнів у спільній діяльності;
- стан
емоційно-психологічних відносин;
- стан
ділових відносин;
- наявність
зв'язків з іншими групами й окремими індивідами;
- розвиток
учнівського самоврядування.
При пошуку відповіді на запитання: «Наскільки учні та їхні батьки задоволені
життєдіяльністю у класному колективі?» у полі зору класного наставника повинні
знаходитись такі аспекти, як комфортність і захищеність особистості учня, його
ставлення до основних сторін життєдіяльності у класі; наявність у батьків
почуття задоволеності результатами навчання й виховання своєї дитини, її
становищем у класному колективі.
У ході діагностичної діяльності вчитель може використовувати різні прийоми
та методи: педагогічне спостереження, соціологічне опитування (бесіда,
інтерв'ю, анкетування), тестування, створення педагогічних ситуацій, методи
експертної оцінки, індивідуальної та групової самооцінки, вивчення продуктів
творчої діяльності учнів та ін. У технологічний арсенал класного керівника
можна включити такі діагностичні засоби:
- ігри
«Лідер», «Кіностудія», «Морські командні навчання», «Подорож морем
улюблених занять»;
- тести
«Роздуми про життєвий досвід» Н. Щуркової, «Задоволеність учнів шкільним
життям» А. Андрєєва, «Задоволеність батьків роботою освітньої установи» Є.
Степанова;
- «Цветик-семицветик»,
«Ми - колектив? Ми - колектив... Ми - колектив!», «Який у нас колектив?»;
- конкурс
малюнків «Я в моєму класі» й ін.
Найчастіше розділ плану «Вивчення стану й ефективності виховного процесу у
класі» оформлюється у вигляді таблиці. Наприклад, класний керівник 6-го класу
С. Комлач оформила його в такий спосіб:
Предмет вивчення
|
Методи та прийоми вивчення
|
Строки вивчення
|
Суб'єкт вивчення
|
1. Стан міжособистісних відносин, виявлення лідерів у класному колективі
|
1. Соціометрія.
2. Гра «Морські командні навчання»
|
Вересень
|
Класний керівник
|
2. Інтереси та потяги учнів
|
1. Анкетування.
2. Складання карти інтересів
|
Вересень
|
Класний керівник Те саме
|
3. Умови розвитку особистості учнів
|
1. Відвідування учнів удома.
2. Бесіда з батьками
|
Жовтень-листопад
|
Класний керівник
|
4. Самооцінка особистості дитини
|
Методики для дослідження самооцінки
|
Грудень
|
Шкільний психолог
|
5. Задоволеність учнів життям у класі
|
Колективна творча справа «Поема про клас»
|
Грудень
|
Учні 10-го класу
|
6. Уявлення учнів про ідеальний образ справжніх чоловіка й жінки
|
Ігрове психоскульптурування
|
Лютий-березень
|
Учні 10-го класу
|
7. Моральна спрямованість учнів
|
1. Тест «Міркуємо про життєвий досвід».
2. Акт добровольців
|
Квітень
|
Класний керівник
|
8. Сформованість колективу класу
|
1. Методика «Якій у нас колектив?».
2. Методика для визначення мотивів участі учнів у справах класу
|
Квітень
|
Шкільний психолог
|
9. Задоволеність учнів і батьків життєдіяльністю у класі
|
1. Тести А. Андрєєва та Є. Степанова.
2. Колективний аналіз
|
Травень
|
Шкільний психолог
Класний керівник
|
10. Вихованість учнів
|
Стандартизована характеристика школяра (за Б. Бітінасом)
|
Травень
|
Класний керівник і вчителі, які працюють у класі
|
Поряд з основними розділами у план можуть бути включені різні додатки. У таких
випадках план виховної роботи нерідко перетворюється на щоденник класного
керівника. Відповідно до традицій планування в конкретному навчальному закладі
або на розсуд самого класного наставника в основному документі вихователя
можуть бути відомості про учнів та їхніх батьків, результати педагогічного
спостереження та психолого-педагогічної діагностики, записи вчителя, що
відбивають його враження про життєдіяльність у класі та про участь вихованців у
загальношкільних справах. Найчастіше план роботи класного керівника
доповнюється додатками.
1. Відомості про батьків, які можна викласти в таблиці:
ПІБ батька
|
Рік народження
|
Місце роботи, посада
|
Робочий і домашній телефони
|
Житло-побутові умови
|
Мікроклімат у родині
|
Чим можуть допомогти школі
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
2. Інформація про участь батьків у життєдіяльності класу й відвідування
батьківських зборів:
ПІБ батька
|
Батьківські збори
|
День відкритих двірей
|
Вечір „Світ захоплень нашої сім'ї
|
|
|
|
дата
|
дата
|
дата
|
|
|
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
3. Деякі відомості про родини й учнів:
- а)
багатодітні родини
- б) діти
з неповних родин
- в) діти,
які потребують пільгового харчування
- г)
опікувані діти
- д) учні,
які стоять на класному обліку
- е) учні,
які стоять на шкільному обліку
- ж)
родини, які стоять на обліку у школі
4. Список членів батьківської ради класу:
ПІБ батька
|
Доручення
|
Місце роботи
|
Домашня адреса
|
Телефон
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
5. Відомості про інтереси й захоплення учнів, їхню зайнятість у
позаурочний
час:
ПІБ учня
|
Інтереси і захоплення
|
Найменування гуртка, секції
|
Місце занять
|
Час занять
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
Категорія: Класному керівнику | Додав: admin
|
Переглядів: 9628 | Завантажень: 0
| Рейтинг: 0.0/0 |
|