Рассматривается понятие "инновация", которое в последнее десятилетие
активно вошло в образовательную практику. Важным является определение не
только его сущности, но и структуры. Рассмотрены приоритетные
инновационные педагогические технологий, применяемые в системе всеобщего
среднего образования Украины, которые отражаются в базе образовательных
инноваций ЦИППО АПН Украины
У навчальному посібнику розкрито загальні засади педагогічної
інноватики, сутність і особливості педагогічної технології, інноваційної
діяльності педагога, а також найпоширеніші у дошкільній і початковій
освіті інноваційні педагогічні технології. Розглянуто різноманітні
аспекти готовності педагога до інноваційної діяльності з урахуванням
сучасних пріоритетів освіти.
Навчальний посібник адресований студентам вищих навчальних педагогічних закладів, педагогам-практикам.
Системні інноваційні педагогічні технології
«Будинок вільної дитини» М. Монтессорі
«Йєна-план-школа» П. Петерсена
Антропософські школи Р. Штейнера
«Школа успіху і радості» С. Френе
«Школа для життя, через життя» Ж.-О. Декролі
«Школа діалогу культур» В. Біблера
Технології розвивального навчання:
Технологія розвивального навчання Л. Занкова
Технологія особистісно-розвивального навчання Ельконіна — Давидова
Модульні та локальні інноваційні педагогічні технології
Технології раннього навчання М. Зайцева
Технології раннього навчання Г. Домана
Технологія розвитку творчої особистості Г. Альтшуллера
Перелік ключових компетентностей, визначений українськими педагогами
Перелік ключових компетентностей, визначений українськими педагогами (За матеріалами дискусій, організованих в рамках проекту ПРООН "Освітня політика та освіта "рівний-рівному", 2004р.)
Ми живемо у динамічному
світі, що дуже швидко змінюється. Ці зміни стосуються усіх сфер нашого
буття: техніки, що нас оточує, політики, яку проводять світові держави,
цінностей, на які орієнтуються люди. Наше життя стало безперервним
процесом адаптації, і саме від адаптаційного потенціалу особистості у
значній мірі залежать її успіх та можливості самореалізації.
Педагогічне забезпечення креативного навчального закладу
При вирішенні проблеми
педагогічного забезпечення креативна педагогічна система базується на
положенні про його вирішальну роль у визначенні результативності
діяльності закладу. Виходячи з цього, до вчителів креативного
навчального закладу ставляться високі вимоги.
При комплектації педагогічного колективу директор виходить з того, що вчителям повинні бути властиві:
дружелюбність і чуйність;
уміння розібратися в психологічних особливостях обдарованих дітей, відчуття їх потреб, інтересів, розуміння нахилів, терпіння;
досвід роботи з дітьми (в тому числі і своїми особистими);
високий рівень інтелекту;
широке коло інтересів і вмінь;
наявність крім педагогічної ще якоїсь освіти;
живий, активний характер;
розвинене почуття гумору, але без сарказму;
гнучкість до перегляду своїх поглядів, постійному самовдосконаленню;
готовність до виконання найрізноманітніших обов'язків, зв'язаних з навчанням обдарованих дітей;
творчий нетрадиційний світогляд;
висока цілеспрямованість;
здібність до самоаналізу, самооцінки
хороше здоров'я, життєстійкість;
спеціальна післявузівська підготовка до роботи з обдарованими дітьми і готовність до подальшого придбання спеціальних знань.
Готовність педагога працювати в креативному навчальному закладі
передбачає також наявність у нього теоретичних знань і професійних знань
та умінь:
здатність будувати індивідуалізоване навчання при узгодженні з результатами психологічного діагностичного обстеження дитини;
використовувати концептуальну модель обдарованості, що допомагає охопити всі складності і тонкощі навчально-виховного процесу;
розробляти та модифікувати навчальні програми;
стимулювати пізнавальні, творчі здібності учнів;
консультувати учнів і оцінювати їх успіхи.
Принципово важливою умовою визнання професійної концептуальної відповідності педагога в креативній педагогічній системі є:
наявність педагогічної системи, що забезпечує креативний навчально-виховний процес;
відкритість педагога до нового і здатність гнучко вдосконалювати свою педагогічну систему;