Психологічні особливості дітей підліткового віку.Підлітковий
вік характеризується підсиленням незалежності дітей від дорослих, майже
в усіх сферах діяльності. Якщо молодший школяр, не дивлячись на свою
безмежну рухливість і явний непослух, все ж повністю залежить від
дорослих, які, якщо вони достатньо авторитетні, можуть впливати на
психологію та поведінку дитини, то підліток набагато незалежніший і
менше піддається зовнішньому психологічному впливові, особливо з боку
дорослих , батьків, вчителів .Та ця незалежність відносна, є звичайним
ще дитячим протестом на слова і дії дорослої людини , а не дорослий
вчинок . Підлітковий вік характеризується підвищеною увагою дитини
до самої себе, до своєї зовнішності, до самопізнання, самовиховання.
Якщо у більшості молодшого школяра ще фактично не має особливого,
незалежного від дорослої думки відношення до себе, та в підлітків воно
є. Інша справа – на скільки воно досконале чи відповідає дійсності .
Таке відношення до себе відрізняється психологічним різнобарв’ям :
дитина знає і частково правильно може оцінювати себе як з позитивної,
так і з негативної сторони, вбачаючи свої переваги і недоліки . Таке
відношення може бути суперечливим. Підліток з одного боку може бачити і
оцінювати себе як доволі достойного, заслуговуючи на повагу , а з іншого
боку – як особистість, що має багато реальних недоліків, від яких
потрібно звільнятися. Але і в цьому підліток частіше проявляє себе не як
доросла людина, він по-дитячому перебільшує свої переваги і по-дитячому
зменшує недоліки . Істотні відмінності підлітків від молодших
школярів вбачається в особливостях нормативної свідомості і нормативній
регуляції поведінки. Якщо молодший школяр в своїй поведінці і
внутрішньому регулюванні орієнтується на соціальні норми, створені
дорослими людьми, і практично не реагують на внутрішньо групові вікові
норми (що встановлюються однолітками ), то підліток в цьому плані
зорієнтований на однолітків. Прагнення до особистісного авторитету
серед одноліток і до фізичного самовдосконалення, характерне для
підлітків, породжує в них активний пошук зразок для наслідування, який
вони знаходять серед старших за віком дітей і дорослих людей однієї з
ним статі. Від молодших школярів підліток відрізняється і
переходом від ігрових до реальних соціальних ролей. Якщо молодші ведуть
себе в житті природно і безпосередньо, граючи роль тільки в грі, то
підлітки починають пробувати себе в різних життєвих ситуаціях –роль
лідера, роль знавця, роль дорослого. Особливо подобається підліткам
грати роль дорослої людини серед старших по віку. Особливості спілкування з такими дітьми : - враховувати і дитячі, і дорослі риси дитини; - надавати їм більше самостійності при виборі теми для спілкування, уникаючи твердження „ ти ще цього не зрозумієш”; - не вимагати стандартного рішення питань, враховувати їх прагнення до оригінальності; - дати можливість проявити себе у тій ролі, яку він для себе вибрав, навіть, якщо є велика впевненість в невдачі. |